חזון vision


 בית הספר תיכון חדש נוטל חלק בפרוייקט זה מתוך הבנת החשיבות והשאיפה כי תלמידיו ותלמידותיו יקיימו דיאלוג מתמיד עם שאלת הזהות היהודית. הדיאלוג מתאפשר על ידי חשיפת התלמידים למורכבות הנושא ומשמעותו כפי שהוא בא לידי ביטוי הן בחיים במדינת ישראל של שנות האלפיים והן מחוצה לה.
מטרת התוכנית להעיר ולהאיר את המרכיב היהודי הקיים בזהותנו, מתוקף היותנו יהודים החיים במדינה יהודית. בכדי להגיע למטרה זו יש לדון בשאלה – מה הופך כל אחד ואחת מאיתנו ליהודים ומדוע עלינו להאיר פן זה דווקא ולא להסתפק בזהות הישראלית- החדשה,  שיצרנו מיום הקמת המדינה ועד כה.
בית הספר רואה בהעלאת המודעות של תלמידיו בשאלת הזהות היהודית ערך חשוב ומשמעותי אשר מלווה את הלאום היהודי לאורך הדורות. ברור הזהות היהודית מתחיל במודעותו של הפרט, אשר מתמודד באופן אישי ונוקב בשאלה זו ביחס לעצמו. לאחר עוררות הפן האישי יש לבחון את היחס ללאום היהודי בראי יהדות התפוצות. משתמע מכך התוודעות ובירור מעמד המקורות היהודיים והשפעתם על הזהות האישית, העמית, וחוצת הגבולות של 'עם הספר'.
מתוך מטרות חשובות אלו, תוכנית ההכנה למשלחת התלמידים היוצאת ללוס אנג'לס הינה תוכנית חינוכית ומיזם המבקש להעמיק תהליכים חינוכיים ולתרום לגיבוש זהות יהודית-ישראלית אישית וקולקטיבית.

תוכנית תיכון חדש – New Community Jewish High School תאפשר מפגש ארוך ומשמעותי בין שתי קהילות יהודיות אשר מקיימות אורח חיים השונה מהותית, מתוקף הנסיבות בהן הן חיות. הקשר היהודי, הזיקה, השייכות ושותפות הגורל הם הגשרים המחברים, בין שני העולמות.
מדינת ישראל מחד, ויהדות התפוצות מאידך- מחזקות את הצורך בדיון אמיתי על שאלת היהדות בכלל:  מדינת ישראל היא זו המקשרת בין יהדות העולם לישראל ומהווה חלק מכריע בהבניית הזהות היהודית הכללית. אולם, אל לנו להתעלם מתהליכים המתרחשים במקביל למדינת ישראל בתפוצות אשר עשויים לתרום רבות לתכנים היהודיים אותם כדאי לנו לאמץ בחברה בישראל.  
בנוסף לכך, ההתעסקות האינטנסיבית של יהדות התפוצות בשאלת הזהות היהודית, ובפרט בארה"ב, מחזקת את הצורך להכיר קהילה זו על כל זרמיה וכן, את תרומתה לחברה בארץ.

ב. מטרות בית הספר בנושאים הנוגעים לשותפות:
  •  'תיכון חדש' שם לו למטרה לחשוף את תלמידי כיתות ז'- יב' למחשבה היהודית כחלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלנו, באמצעות הפיכת בית הספר לזירה יהודית, משמע, להבליט את הפן היהודי בנושאים רלוונטיים ואקטואליים שונים, דרך לימודי היהדות בבית הספר, התייחסות למעגל השנה בשילוב ארועים מעבר לשעות הלימודים, ופעילויות חברתיות אחרות חוץ בית ספריות.
  • העשרת הידע של כלל התלמידים בנושא היהדות בכלל ובנושא הזהות היהודית-ישראלית בפרט.
  • הגברת תחושת שייכות ל'עמיות' חוצה גבולות, בעזרת חיזוק תחושת האמפתיה והסולידריות בין הקהילות היהודיות בתפוצות, ובלוס אנג'לס בפרט.

בית הספר תיכון חדש ובית הספר -New Community Jewish High School   מאמינים וחפצים בחיזוק, טיפוח וקידום הקשרים בין קהילות יהודיות בתפוצות והחברה בישראל. תוכנית השותפות מאפשרת יישום של רצון זה דרך מפגש ארוך ומשמעותי בין הקהילות כאשר מטרתו היא הגברת תחושת השייכות והמחויבות לעם היהודי ומדינת ישראל, את שותפות הגורל של הקהילות והעלאת המודעות של תלמידנו לחשיבות הקשר בין יהודי מדינת ישראל ויהדות ארה"ב.
מטעם זה, מבקשים בתי הספר להעמיק את הידע של כלל השותפים בתוכנית- במחשבה היהודית ולאפשר דיאלוג פתוח ונרחב על שאלת הזהות היהודית, בכללותה. בתי הספר מאמינים כי התוכנית מהווה בסיס התחלתי להתפתחות וצמיחה אשר מטרתו להרחיב את מעגל השותפים בתוכנית וליצור קהילה בית ספרית משותפת של מורים, הורים ותלמידים הלוקחים חלק בפעילות זו.   

ג. תרומת תוכנית השותפות לקידום מטרות ביה"ס:
מתוך אמונה, כי בניית זהות המושתתת על יסודות משותפים בקרב קהילה מסוימת מביאה לערבות הדדית, נתינה ושותפות, בוחר ביה"ס תיכון חדש לעמוד על טיבה של הזהות היהודית ולברר באופן משמעותי את מקומה בחיי הקהילה הבית ספרית.
תוכנית השותפות מאפשרת מבט מעמיק, מורכב ומאתגר לשאלת הזהות היהודית. התוכנית חושפת בפני בתי הספר, היבטים, דגשים, מהויות שונות בקשר לאותה שאלה עצמה ולמעשה, מבקשת את הרחבת המניפה על כל שלוחותיה השונות.
בתוך מכלול הפעילות הבית ספרית ביחס לשאלה זו – נמצאת התוכנית במקום מרכזי אשר מתוכה וסביבה מורחבת פעילות זו, תוך שיתוף של קבוצת הורים וסדנאות בנושא.

  • תוכנית השותפות מאפשרת התמקדות מרוכזת בתכנים יהודיים בקרב תלמידי כיתות י' בכלל וחברי המשלחת בפרט. ההתעמקות בתכנים יהודיים כלפי חברי המשלחת מתחילה בהכנה למשלחת העובדת במספר מישורים: טקסטואלי; חווייתי- רגשי; חברתי. מעורבות שאר תלמידי שכבת י' נעשית באופן רגשי בלווי חבריהם לקראת נסיעתם ועזרה בארוח התלמידים מלוס אנג'לס. מעורבות זו יוצרת קשרים חברתיים אישיים המאפשרים את חיזוק הקשר בין הקהילות הגדולות.
  • יצירת קבוצת מנהיגות מקרב תלמידי שכבות ט- יב, הקשורה ומובילה תכנים ומטרות משותפים לתוכנית השותפות. חברי המשלחת מהווים גרעין איכותי ומגובש המהווה פוטנציאל גדול  המגובשים להוות גרעין הקבוצה, בזכות תהליך ההכנה והחוויה הייחודית שעברו יחדיו.
  • הגדלת והרחבת תחומי השיתוף של בית הספר עם ההורים. מעגלי החינוך העיקריים של התלמיד (הוריו ובית הספר) לא תמיד מתמזגים. המשלחת הינה הזדמנות מבורכת לשיתוף פעולה לבבי וחם. דבר זה מאפשר שתוף פעולה לפעילויות מיוחדות שבי"ס יוזם במסגרת העשרת הזהות היהודית, כמו: ערבי לימוד משותפים של הורים- תלמידים במועדי לוח השנה העברי השונים, ועוד.

ד. שילוב מטרות השותפות עם חזון בית הספר:
א. מפגש בין תרבויות חוצה אוקיינוס, שאותו חווים התלמידים, הינו מפגש המחייב  שימוש ופיתוח 'דרך ארץ' בין אדם לחברו; הבנת ערכים אוניברסאליים; כבוד וקבלה של אדם באשר הוא אדם.
ב. המפגש מחזק הרגשת השתייכותו של הפרט לקולקטיב היהודי באשר הוא נמצא. ככל שהרגשת תחושת השייכות חזקה, כך תחושת העצמי מועצמת, בטחונו האישי של הפרט מועצם, והוא יכול לתרום לסביבתו ביתר מוטיבציה ורצון לטוב. תיכון חדש הינו בי"ס קהילתי הרואה את עצמו כחלק אינטגרלי מוביל בחברה הישראלית, תרומתו של הפרט לקולקטיב הוא ערך עליון וחשוב שמושתתות לפיו רוב פעילויות פנים וחוץ בית הספר.
II  תוכנית הלימודים
א.    הנושאים המרכזיים
 עבור הקהילה בת"א:
  • בית הספר 'תיכון חדש' נבחר להיות אחד מבתי הספר הלומדים תכנית  ביהדות שנכתבה  על ידי מכון הרטמן (תכנית בארי). במסגרת זו לומדים תלמידי כיתות ט' ו- י' נושאים נרחבים ביהדות, לדוגמא: ערכים הנגזרים מחגי ישראל כמו סליחה, התחלה חדשה או תרבות המחלוקת. הגישה המרכזית בתוכניות הלימודים, בפיתוחם של מכון הרטמן היא גישה פלורליסטית לעיסוק ביהדות ולניתוח המחשבה היהודית.
  • פרויקט מחויבות אישית בכיתה י' הינו הזדמנות מיוחדת במינה לשיתוף פעולה בין התלמידים האמריקנים והתלמידים הישראלים לטובת החברה הישראלית, הדבר מקרב את האמריקנים לחברה הישראלית, מקרב את הישראלים אל האמריקנים התורמים, ומעודד את תחושת הסולדריות האנושיות בכלל כפי החלש. תחומי המעורבות רבים ומגוונים ומאפשרים ביטוי אישי יצירתי לכל נפש.
      זהו בית הספר היחיד בו נלמדת מסכת אבות במקביל לפרוייקט מחויבות
      אישית. שילוב ייחודי בין הטקסט למעשה, כשהתלמידים נחשפים לעושר      
      התובנות האנושיות והערכיות שמסכת אבות מעלה, ומנסים להביאן לידי     
      ביצוע במקומות הנזקקים.
 עבור הקהילה בלוס אנג'לס :
  • לימוד והכנה לקראת היציאה לישראל.
  • לימוד תכנים ישראלים וספורת עברית – לדוגמא: ספרו של הסופר הישראלי עמוס עוז שילמד בשעורי אנגלית שבהם ישתתפו גם התלמידים מישראל.
  • קורס משותף- הגורמים המשותפים והשונים בין "היהודי החדש" בישראל ובארצות הברית. התכנים של הקורסים משתלבים בפעילויות המתרחשות מחוץ לכותלי בית הספר ומקבלים משמעות נוספת בקונטקסט החדש.
  • לימוד בשיעורי יהדות בבית הספר בלוס אנג'לס עם התלמידים המארחים ובתוך כך, יציאה משותפת לפעילויות של תרומה לקהילה כחלק מ"תיקון עולם".

עבור הקהילה המשותפת ת"א – לוס אנג'לס
  • לימוד משותף NJ – 'תיכון חדש' בשכבת ט' מתוך החוברת  ערכים במועדם סביב חג מסוים + פעילות וירטואלית משותפת.
  • פעילות משותפת של חברי המשלחת והתלמידים מ- NJ  סביב הנושא של – מחויבות ומעורבות/ תרבות המחלוקת לכלל שכבת י'. פעילות שתאפשר ללמוד בצורה כנה ואמיתית על החוויה שעברה על חברי המשלחת (הן מ-NJ והן מתיכון חדש) כגון: לימוד על ההבדלים בין הזרמים השונים ביהדות ארה"ב דרך החוויה האישית של התלמידים.
  • השתתפות בפרוייקט מחויבות אישית של כיתה י' ואו פרויקטים יזומים מיוחדים למשלחת עצמה המאפשרים שתוף פעולה מיוחד במינו כפי שהוסבר בסעיף הקודם, ויפורט עוד בהמשך.
ב. תוכנית המשלחות:
  • תוכנית המשלחת מהווה חלק ניכר ומשמעותי מהתוכנית החינוכית הכוללת של השותפות בבית ספרנו מכיוון שהמשלחת נדרשת לקיים את המפגש עצמו בין שתי הקהילות ולהתמודד עם השאלות מתוך ניסיון מעשי, חוויתי ולא תיאורטי בלבד. כך גם, המשלחת מייצרת קהילה חדשה משותפת של דיאלוג בשאלת הזהות יהודית – המשלחת בתיכון חדש והמשלחת ב- New Jew הופכים להיות לקהילה אחת. אחת המטרות בה בתי הספר חפצים היא העברה של ידע/חוויה/התרשמות של חברי המשלחת לכלל בית הספר/שכבה על מנת להרחיב את הדיאלוג ולאפשר נקודת מבט נוספת על נושא הזהות היהודית לכלל בית הספר.
  • התרומה הייחודית של המשלחות מתאפיינת במפגש הבלתי אמצעי של התלמידים אשר מעמיק את ההתמודדות עם סוגיות הליבה בהן אנו עוסקים ומטפח קשר ומחויבות בין בית הספר תיכון חדש לבין, NJ וכפועל יוצא בין מדינת ישראל ליהודים, בארה"ב, לוס אנג'לס.      
                       
The goal of this program is to foster and create ongoing relationships and dialogue between the citizens and institutions of both cities in order to benefit both communities. Educationally, the Partnership's goals are to reinforce students' Zionist and Jewish identities. Joint curricular projects constitute the basis for dialogue and integration
The goals of the Tichon Hadash Tel-Aviv High School are to.

  • Deepen, expand and intensify relationships between Israeli and American Jews, based on reciprocity and person-to-person connections, leading to greater understanding of each other.
  • Deepen Jewish identity and a sense of Jewish people-hood in both communities.
  • Strengthen interdependent ties between our communities and impact community life.
  • Maintain the partnership as a long-term, evolving process of Jewish life.
  • Establish activities that position Tel Aviv and Los Angeles as a model of excellence to other communities.

Our relationship with the New Community Jewish  High school, which has been nurtured over the past seven years, is one component of the larger Tel Aviv - Los Angeles Twinning Program. This exchange program is a very important activity for our students and our school community. Our school spends a great deal of time preparing our students, faculty, and families for the twinning program. For most of the American and Israeli students, this program is their first opportunity to visit their respective countries and live with a host family. The connections we have made with the students and families in Los Angeles are very important to the culture of our school.
 Our Partner, the New Jewish community High school, seeks to instill in their students an attachment to Israel and its people, as well as a sense of [2]responsibility for their welfare. This exchange program is consistent with their mission to develop educated Jewish ambassadors and leaders. As a result of the exchange experience, their students are able to positively represent Israel wherever they are, including on college campuses, based on personal experience, not just on something that they learned in a book. The relationships that they develop with their Israeli exchange families will last a lifetime.
תכנים מרכזיים בתהליך ההכנה[1]:
בניית תוכנית פעילות לאור המטרות שהוצגו לעיל:
     הכרה בחשיבות התוכנית- מהי מטרת המשלחת?
     זהות אישית – זהות קולקטיבית: תהליכי בירור.
     מה זה להיות ישראלי?

  • [1] מתוך שותפות תל אביב – לוס אנג'לס סמינר מחנכים מקומי – תל אביב מפגש מס 7 לקראת גיבוש "חוברת המשלחות" בעריכת נורית חמו, עם תוספות ע"ס המטרות של 'תיכון חדש'
  • [2] מתוך עלון "מה נשמע" NewCommunity Jewish  High School כתב Harold Masor President, Board of Trustees  http://www.ncjhs.org/assets/Newsletters/Fall%20News%202009.pdf

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה